K testu se nám dostal Rapid Spaceback. Ačkoliv se nejedná nejedná zrovna o nejžhavější novinku, tak i přes to jsme se rozhodli otestovat tento relativně oblíbený vůz.
Rapid se k nám dostal v pro nás atraktivnější karoserii hatchback, u Škody označované jako Spaceback. U nás se ovšem více uchytil výchozí liftback, který je mnohdy považován za duchovního nástupce, dnes již legendární, první generace Octavie. Není se čemu divit, ceny obou verzí jsou podobné a jak známo, český zákazník preferuje co největší prostor pro zavazadla. Spaceback ovšem otevřel Škodě zcela nový segment-kompaktů. V Mladé Boleslavi navrhli poprvé vůz, který může konkurovat Golfu. Samozřejmě Golf využívá novější techniku (např. platformu MQB nebo nové motory TSI), ale je to pro zákazníky opravdu důležité? To samozřejmě ukáže až čas, nicméně prodejní čísla zatím ukazují, že Spaceback se zákazníkům líbí.
Design a představení vozu
K dispozci jsme měli Rapid Spaceback s motorem 1.2 TSI o výkonu 77 kW. Jednalo se tedy o silnější verzi tohoto malého motoru, která je dodávána s 6 st. manuální převodovkou. Testovaný vůz byl ve výbavě Ambition Fresh. Jednalo se o poměrně slušně vybavený vůz. Nechyběly např el. ovládaná okna, automatická klimatizace nebo Maxi-DOT palubní počítač. Základní cena tohoto vozu podle oficiálního ceníku Škoda Auto je stanovena na 319 900 Kč. Ovšem náš testovací vůz měl pár příplatků, konečná cena se tedy vyšplhala až na 338 500 Kč.
Při pohledu na vůz nám snad chyběly jen 17ti palcová kola a panoramatická střecha, která tento vůz posune vizuálně o třídu výš. Nicméně s tímto doplněkem vztoupne i cena vozu, která se tak nebezpečně přiblíží etalonu této třídy.
Interiér
Pokud máte zkušenost s vozy z koncernu VW, speciálně pak se Škodou, tak v interiéru Vás nic nepřekvapí. Vše je na svém místě, tam kde byste to hledali, tam kde to má být. Plasty palubní desky nejsou sice z měkčených materiálů, nicméně se nedá upřít celému vozu kvalitní zpracování, která ve Vás nevyvolá dojem, že sedíte v laciném autě. Při pohledu na palubní desku ovšem zaujme hliníkový proužek, tedy imitace hliníku. Ovšem i tento detail zpříjemní pohled na palubní desku.
Při usednutí do relativně objemných sedadel ovšem oceníte volant, který skvěle padne do ruky. Doporučujeme ovšem příplatek za multifunkční volant-dostanete možnost ovládat palubní počítač a audio přímo z volantu. Kritiku si ovšem zaslouží přední loketní opěrka, tuto opěrku neměli rádi již řidiči první generace Octavie, ve většině případů měli tuto opěrku zvedlou, protože v kabině ubírá prostor pro připnutí bezpečnostního pásu a manipulace s ruční brzdou. Nicméně na tady toto se dá jistě zvyknout.
Zatímco prostor na předních sedadlech je stajný, jako u hatchbacku, tak u Spacebacku ocení cestující na zadních sedadlech více míste nad hlavou. Spolu s velikým prostorem pro kolena nám vychází jeden z nejprostornějších vozů dané třídy. Rapid se tedy zbavil typické výtky první Octavie. Ta neměla místa pro zadní cestují nazbyt. Nicméně dostatek prostoru mají čtyři pasažéři. Při plném obsazení narazíte na menší šírku vozu.
Zavazadlový prostor
Zavazadelník patří k doméně každé Škodovky, přece díky tomu se proslavila již zmíněná první generace Octavie. Spaceback ovšem objetoval litry na úkor vzhledu. Pokud tedy budete převažet větší náklad, je lepší zvolit výchozího Rapida nebo nějaké kombi. Spaceback nabídne 415 litrů, což je ovšem stále skvělá hodnota pro hatchback dané třídy. Kufr má ovšem pravidelný tvar a samozřejmě nechybí doplňky z Simpy Clever nabídky. Zavazadla ovšem musíte zvedat poměrně vysoko, protože nákladová hrana neleží nejníž.
Po skolopení sedadel se objem navýší na 1380 litrů. Problémem ovšem je, že po sklopení zadních opěradel vznikne schod, ten lze ovšem odstranit zakoupením dvojité podlahy.
Jízda
Jak již bylo řečeno, námi testovaný Rapid poháněl čtyřválec 1.2 TSI o výkonu 77 kW. Jedná se tedy o silnější verzi tohoto motoru. Oproti 63 kW verzi má tento motor větší i točivý moment, silnější variant má 175 N.m.. Jak již bylo zmíněno, tak síla se přenáší na kola pomocí šestistupňové manuální převodovky.
Musíme říct, že se jedná dle našeho názoru o ideální motor pro tento vůz. Rapidu dodá tento malý turbomotor přijatelnou dynamiku a zároveň Vás odmění slušnou spotřebou. Ta se pohybuje okolo šesti litrů. Nicméně není problém se dostat i na nižší hodnoty. Při ostřejší jízdě ovšem spotřeba vzroste o nějaký ten litr. Otázkou je, zda má smysl v tomto voze dieslový motor. Dle našich zkušeností byste museli ujet opravdu hodně kilometrů, aby se Vám vyplatil. A nebo musíte jezdit často po dálnicích, na nich totiž vzroste minimálně o litr spotřeba malého TSI. Při jízdě v městském a příměstském provozu je rozdíl ve spotřebě v podstatě minimální a navíc utrpí i dynamika vozu. Malý motor 1.2 TSI je zkrátka živější. Situace se ovšem otočí např. při plném zatížení tohoto vozu nebo při tahání přívěsu.
Oproti liftabcku potěší Spaceback plynulejší jízdou. Kratší záď prospěla hlavně stabilitě vozu v zatáčkách, což oceníte hlavně na okreskách. Problémem již nejsou ani ostré nerovnosti, ty dělali Rapidu, zejména v počátcích výroby, problémy. V rámci třídy ovšem musíme ocenit i brzdy. Vůz zabrzdí rychle i z vyšších rychlostí a navíc se dá síla brzdového pedálu příjemně dávkovat.
Závěr
Spaceback nás překvapil v pozitvním slova smyslu. Jedná se o prostorný vůz, který Vás překvapí kvalitně zpracovaným interiérem. Navíc Vás nezklame ani po stránce jízdních vlastností. Samozřejmě nedosahuje úrovně koncernového bratra z dílen VW, nicméně se jedná o dostupnější vůz, který sice nenabídne takové technické vychytávky, jako nejlepší auta dané třídy, nabídne Vám ovšem za přijatelnou cenu kvalitní vůz. A pokud využijete akčích výbav Fresh, tak dostanete i bohatě vybavený vůz, který Vám nabídne jako bonus celou řadu Simpy Clever řešení, jako je třeba škrabka na led ve víčku nádrže.
Za zapůjčení vozu děkujem společnosti Autodům Vrána s.r.o..
Klady:
- přesné řízení a řazení
- šestistupňová manuální převodovka(jediná možnost, jak mít tuto předovku v Rapidu)
- kultivovaný motor s nízkou spotřebou
Zápory:
- vysoká hrana zavazadlového prostoru
- po složení zadních sedadel nevznikne zcela rovná plocha
Více fotografií najdete na našem Facebooku.
Přidat komentář
Poslední komentáře