AutoSite.cz
AktualityčlánkyBezpečnostElektromobilitaDopravaTestyO nás

Mercedes-Benz Vito E-CELL

Mercedes-Benz Vito E-CELL

Jak jsme slíbili, tak jsme také dodrželi. Nyní Vám konečně přinášíme první, námi odzkoušený elektromobil, který je poháněn čistě elektromotory. Na první pohled je však  vůz k nerozeznání od běžného motorového vozidla. Jediným vodítkem pro nás tedy byl polep, který zřetelně prokazoval, že je vůz poháněn elektrikou.


Vito E-CELL

EXTERIÉR

Jak už jsme řekli, na první pohled je vůz k nerozeznání od běžného Vita, který je poháněn benzínovými motory.  Jediné co viditelně odlišuje vůz od běžného Vita, pokud tedy přehlédneme celopolep testovaného vozu s nápisy ZERO EMISSION a Jezdím na elektřinu, je nápis na zadních dveřích E-CELL a posuvné dveře po obou stranách. Jinak je vůz pohledný a v běžném provozu se za něj rozhodně stydět nemusíte.


Vito E-CELL

INTERIÉR

Po usednutí za volant však začínáme pociťovat první větší rozdíly od klasického Vita. Spínací skříňka je sice na svém místě a co se týče ovládání rádia a klimatizace, tam také moc rozdílu nenajdeme. Největší rozdíly však nalezneme přímo před řidičem, a to v kapličce. Zde na vás koukají dva obří budíky, odděleny palubním displejem. Ten první však důvěrně známe, je to klasický ukazatel rychlosti, na ten druhý však s údivem koukáme. Na tomto budíku totiž nalezneme údaj o množství odběru energie z baterií. Nejedná se však o číselný ukazatel přímého množství odebíraných kilowatů, nýbrž o analogový ukazatel, ukazující na optimální spotřebu energie.


E-CELL interier

Nyní vás s tímto budíkem blíže seznámíme. Začneme s nulou, což je výchozí hodnota vozu, vše co budík vykazuje vpravo od tohoto bodu je energie, kterou automobil čerpá z baterií. Pokud budeme vůz držet v „zelených“ číslech, dostaneme se s vozem blízko k papírovému dojezdu. Pokud se však tyto hodnoty dostanou do červeného pole, s vozem neujedeme ani polovinu udávaného dojezdu. Řidič však nejvíce uvítá, když se ručička bude nacházet vlevo od výchozí hodnoty, tudíž nuly. Pokud je tedy ručička v těchto místech, vůz rekuperuje (získává) energii pro baterie ze setrvačné síly nebo brždění.


E-CELL elektrická okna

V interiéru však nechyběl základní komfort pro řidiče, digitální klimatizaci zde sice očekávat nemůžete, avšak vyhřívání řidičova sedadla, které nabízí tři fáze vyhříváni či navigaci, už ano. Ty jsou totiž běžným standardem tohoto vozu, stejně jako denní svícení. Pokud byste ve vozidle čekali švihadla, či manuální ovládání zrcátek, jste na omylu, i toto je řízeno elektricky. Co se týče ovládání digitálního displeje palubní desky, to je přehledné a lze snadno ovládat. Náš reportér během pár kilometrů prostudoval snad všechny možnosti, které byly nabízeny. Co by jsme však mohli vytknou, je nepodporování češtiny. V nastavení sice nalezneme hned několik jazyků (angličtina, němčina[u nás výchozí], aj…), čeština však  v systému chybí.


E-CELL palubní deska

Rádio je vybaveno handsfree sadou, která podporuje přenos pomocí Bluetooth a ihned po nastartování vyhledává zařízení, která je možno připojit. Mimo to má rádio zabudovanou čtečku karet, takže již nepotřebujete velké nepraktické USB zařízení. Nutno podotknout, že se na velkém palubním displeji  při couvání sepne couvací kamera, která vás upozorňuje na dění za vozidlem, což při skříňovém provedení tohoto vozu vítáme.

 JÍZDA

Vkládáme klíč do spínací skřínky a pomalu jim otáčíme, chvíli se nic neděje, avšak po několika sekundách se zvedá ukazatel na pravém budíku do polohy nula, čímž nám vůz oznamuje, že jsme připraveni k jízdě. Nečekejte zde tedy žádné burácení motoru, které vám dává jasně najevo, že je připraven k jízdě. Zde jsme rádi, že slyšíme alespoň valivý odpor, který jde od gum. Ačkoliv řadící páku umísťujeme do polohy D, jako na klasickém automatu, jsme překvapeni, že se vůz po uvolnění brzdového pedálu, sám nerozjíždí. Abychom tedy vůz uvedli do pohybu, jsme nuceni sešlápnout plynový pedál, a i potom jsme překvapeni, jak se vůz při rozjezdu chová.


E-CELL řadící páka

Naše první cesta vcelku neobvykle začínala jízdou na čerpací, pardon dobíjecí stanici. Po Rudné jsme se tedy vydali na parkoviště, které je umístěno v areálu Avion parku, kde také nalezneme dobíjecí stanici společnosti ČEZ.  Před touto stanicí se nacházela hned dvě parkovací místa, my jsme však zapůjčený vůz zaparkovali „na prasáka“, jelikož jsme neočekávali, že by si ve stejnou dobu přijel ke stanici nabíjet vůz i někdo jiný.


Vito E-CELL

Na zapojení vozidla do stanice nebylo nic složitého, do vozu jsme umístili jednu stranu napájecího kabelu, a jeho druhou stranu jsme umístili do nabíjecí stanice. Ta je však chráněná před neoprávněnými odběrateli čipem, který funguje trochu jako kreditní karta. Pokud tento čip nevlastníte, stanice se vám „neotevře“, takže si vůz ani nedobijete. Co se týče nabíjení vozu, ze stanice je možno jej nabít za necelých šest hodin, avšak z domácí sítě 230V to trvá až dvakrát déle, a ještě k tomu si musíte dokoupit kabel, který je udáván za příplatkovou výbavu.


E-CELL skřín a kabely

My jsme vůz dostali k vyzkoušení s kapacitou 80%, avšak po ujetí vzdálenosti od dealera k Avion Parku a zpět, si vůz vzal 6% z kapacity baterií. Celková kapacita baterií je přibližně 36 kWh.

MOTOR – ELEKTROMOTOR

K motoru nemáme co dodat, jak už jsme řekli, vůz je poháněn elektromotorem, takže pokud se vám na vozidle v průběhu něco zkazí, pravděpodobně budete muset najít elektrikáře vyškoleného na silnoproud, místo klasického servisního technika. Ten by si po otevření kapoty asi dříve hodil mašli, než aby se pustil do oprav vozu. Dojezd, který vůz nabízí je papírově udáván na 130 km, my jsme však zjistili, že v běžném provozu se s vozidlem dá ujet přibližně 100 kilometrů.


E-CELL elektromotor

Maximální rychlost vozu je omezena na 80 km/h (tato rychlost nejde překročit ani při prudkém klesání), a výkon tohoto elektromotoru je 60 kilowatu, což na roztáhnutí více než třítunového vozidla bohatě stačí. V porovnání s benzínovými motory do 1,6 litrů, jsou rozdíly při rozjezdu téměř minimální. Vůz je dostatečně živý do městského provozu.

Vůz měl být vybaven adaptivními brzdovými světly, což znamená, že by měli při velmi prudkém brždění brzdová světla vozu problíkávat a při zastavení takovým způsobem, by se měli sepnout také výstražná světla. Nám se tento systém však nepovedlo v praxi vyzkoušet.

ZÁVĚREM

Jelikož „zelená“ technologie není v Evropě až tak populární, nelze zatím říci, zda se elektrovozidla v běžném provoze vyplatí. Přestože dealer vůz už dva roky testuje a má tak s vozem dostatek zkušeností, stále sbírá informace od zákazníků, kteří používají vůz v běžném provozu a jelikož je u nás v kraji pouze jediné vozidlo, tak je informací zatím méně. Na Ostravsku jsou v provozu známy pouze dva exempláře, a to námi zkoušený vůz, a vůz, který jezdí pro přepravní společnost DPD, ten se však pohybuje pouze v okolí Masarykova náměstí. My jsme však byli s vozem spokojeni, a v době, kdy ve městech platí stále přísnější emisní normy, elektromobily vítáme.

Tímto také děkujeme CENTRUM Moravia Sever, spol. s r.o., která nám vůz zapůjčila.

Více fotografií naleznete na našem facebookovém profilu.

Klady

- líbivý design Vita

- nulové emise

- tichý provoz

Zápory

- vysoké vstupní náklady

- krátký dojezd

Přidat komentář

Odesláním tohoto formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů.

Poslední komentáře

Autor článku
Karel Bříza
Šéfredaktor
Vytvořeno:2013-10-15 23:34:00
Zdroj:
Další zprávy
Aston Martin Valkyrie – revoluce na kolech.jpg
Aston Martin Valkyrie – revoluce na kolech

Video 2024-11-19 22:05:51 | 0
Lexus slaví 25 let kampaně „December to Remember“.jpg
Audi mění pravidla hry v Číně: Nová značka AUDI a koncept E.jpg
Mercedes-Benz Targa Florio 1924: Návrat legendy na silnice i do muzea.jpg
MINI John Cooper Works: Zábava z jízdy na maximum.jpg
MINI John Cooper Works: Zábava z jízdy na maximum

Motorsport 2024-11-18 11:37:59 | 0
Alfa Romeo září na Milano AutoClassica: Historie, vášeň a styl v každém detailu.jpg
Abarth slaví 75 let: Vyrobí luxusní hodinky ve spolupráci s Breilem.jpg
Táborský sraz Amerik 2024: Legendy na čtyřech kolech.jpg
YouTube
Dopravní statistiky
Statistiky za posledních 48 hodin

Počet dopravních nehod : 256x
Počet raněných : 48x

Nepřiměřená rychlost : 27x
Nedání přednosti v jízdě : 24x
Pod vlivem alkoholu : 6x

Vzniklá škoda : 17980 tis. Kč

Příběhy uživatelů
BLOG: Jak jsem se rozloučil se Superbem a našel svůj nový vůz
Videa
1732050352-valkyrie_silverstone_hero_desktop.jpg
Aston Martin Valkyrie – revoluce na kolech

Video 19.11.2024 | 22:05 | 0
1732049904-Lexus_Forecast_4-1500x900.jpg
1731799378-20241012_123254 (1).jpg
aa3ff9a30a45dbea9b6cc539da568d1a.jpg
První úmrtí v autonomním voze

Zelená 03.08.2016 | 17:26 | 0
7ec25635f3d53fd6bf410d3bba4b125a.jpg
Motosalon 2016 - Brno

Událost 05.03.2016 | 16:30 | 0