Ford byl ještě nedávno úspěšnou značkou na evropském trhu, nabízející oblíbené modely jako Fiesta nebo Mondeo, které si zákazníci zamilovali. Rozhodnutí přestat tyto modely vyrábět a zaměřit se na SUV a elektromobily (EV) však způsobilo výrazný pokles prodejů a nyní i rozsáhlé propouštění.
Společnost oznámila, že do roku 2027 propustí 4 000 zaměstnanců v Evropě, především ve Velké Británii a Německu, což představuje 14 % její evropské pracovní síly. Tento krok je výsledkem pokračujících ztrát v segmentu osobních vozidel a náročného přechodu na elektrifikaci.
Ztráta klíčových modelů a propad prodejů
Zatímco evropský trh nových automobilů klesl o 6,1 %, Ford zaznamenal propad o 17,9 % – více než trojnásobek průměru. Absence hlavních modelů, jako jsou Fiesta a brzy i Focus, se ukazuje jako zásadní chyba. Tyto modely byly dlouhodobě základem evropské nabídky Fordu, a jejich vyřazení vedlo k oslabení pozice značky.
Těžkosti s elektromobily
Ford se snaží zvrátit situaci uvedením nových EV modelů, jako jsou elektrické verze Capri, Explorer nebo Puma crossover. Ty však staví na platformě Volkswagen MEB, což může omezit schopnost Fordu diferencovat své produkty. Kromě toho snižuje své produkční cíle těchto modelů kvůli nižšímu zájmu o EV na evropském trhu, což situaci dále komplikuje.
Interní versus externí problémy
Ford v oficiálním prohlášení částečně obviňuje nedostatek vládní podpory pro elektromobilitu v Evropě, včetně chybějících investic do nabíjecí infrastruktury a ukončení pobídek na nákup EV v Německu. Přesto je zřejmé, že problémy Fordu nejsou jen externí. Ostatní automobilky dokázaly i v náročných podmínkách udržet své pozice mnohem lépe.
Jak dál?
Ford musí přehodnotit svou evropskou strategii. Zákazníci stále vyhledávají malé, cenově dostupné benzínové a dieselové vozy, což by Ford neměl ignorovat. Zatímco přechod na EV je nevyhnutelný, vyřazení oblíbených modelů, které tvořily páteř prodejů, zanechalo značku bez silných pilířů.
Pokud chce Ford přežít a prosperovat na evropském trhu, musí lépe reagovat na potřeby zákazníků a nabídnout rozmanitější portfolio, které zahrnuje jak tradiční vozy, tak inovativní EV. Jinak se jeho úpadek může stát trvalým trendem.
Přidat komentář
Poslední komentáře