Mercedes-Benz Vito E-CELL
Jak jsme slíbili, tak jsme také dodrželi. Nyní Vám konečně přinášíme první, námi odzkoušený elektromobil, který je poháněn čistě elektromotory. Na první pohled je však vůz k nerozeznání od běžného motorového vozidla. Jediným vodítkem pro nás tedy byl polep, který zřetelně prokazoval, že je vůz poháněn elektrikou.
EXTERIÉR
Jak už jsme řekli, na první pohled je vůz k nerozeznání od běžného Vita, který je poháněn benzínovými motory. Jediné co viditelně odlišuje vůz od běžného Vita, pokud tedy přehlédneme celopolep testovaného vozu s nápisy ZERO EMISSION a Jezdím na elektřinu, je nápis na zadních dveřích E-CELL a posuvné dveře po obou stranách. Jinak je vůz pohledný a v běžném provozu se za něj rozhodně stydět nemusíte.
INTERIÉR
Po usednutí za volant však začínáme pociťovat první větší rozdíly od klasického Vita. Spínací skříňka je sice na svém místě a co se týče ovládání rádia a klimatizace, tam také moc rozdílu nenajdeme. Největší rozdíly však nalezneme přímo před řidičem, a to v kapličce. Zde na vás koukají dva obří budíky, odděleny palubním displejem. Ten první však důvěrně známe, je to klasický ukazatel rychlosti, na ten druhý však s údivem koukáme. Na tomto budíku totiž nalezneme údaj o množství odběru energie z baterií. Nejedná se však o číselný ukazatel přímého množství odebíraných kilowatů, nýbrž o analogový ukazatel, ukazující na optimální spotřebu energie.
Nyní vás s tímto budíkem blíže seznámíme. Začneme s nulou, což je výchozí hodnota vozu, vše co budík vykazuje vpravo od tohoto bodu je energie, kterou automobil čerpá z baterií. Pokud budeme vůz držet v „zelených“ číslech, dostaneme se s vozem blízko k papírovému dojezdu. Pokud se však tyto hodnoty dostanou do červeného pole, s vozem neujedeme ani polovinu udávaného dojezdu. Řidič však nejvíce uvítá, když se ručička bude nacházet vlevo od výchozí hodnoty, tudíž nuly. Pokud je tedy ručička v těchto místech, vůz rekuperuje (získává) energii pro baterie ze setrvačné síly nebo brždění.
V interiéru však nechyběl základní komfort pro řidiče, digitální klimatizaci zde sice očekávat nemůžete, avšak vyhřívání řidičova sedadla, které nabízí tři fáze vyhříváni či navigaci, už ano. Ty jsou totiž běžným standardem tohoto vozu, stejně jako denní svícení. Pokud byste ve vozidle čekali švihadla, či manuální ovládání zrcátek, jste na omylu, i toto je řízeno elektricky. Co se týče ovládání digitálního displeje palubní desky, to je přehledné a lze snadno ovládat. Náš reportér během pár kilometrů prostudoval snad všechny možnosti, které byly nabízeny. Co by jsme však mohli vytknou, je nepodporování češtiny. V nastavení sice nalezneme hned několik jazyků (angličtina, němčina[u nás výchozí], aj…), čeština však v systému chybí.
Rádio je vybaveno handsfree sadou, která podporuje přenos pomocí Bluetooth a ihned po nastartování vyhledává zařízení, která je možno připojit. Mimo to má rádio zabudovanou čtečku karet, takže již nepotřebujete velké nepraktické USB zařízení. Nutno podotknout, že se na velkém palubním displeji při couvání sepne couvací kamera, která vás upozorňuje na dění za vozidlem, což při skříňovém provedení tohoto vozu vítáme.
JÍZDA
Vkládáme klíč do spínací skřínky a pomalu jim otáčíme, chvíli se nic neděje, avšak po několika sekundách se zvedá ukazatel na pravém budíku do polohy nula, čímž nám vůz oznamuje, že jsme připraveni k jízdě. Nečekejte zde tedy žádné burácení motoru, které vám dává jasně najevo, že je připraven k jízdě. Zde jsme rádi, že slyšíme alespoň valivý odpor, který jde od gum. Ačkoliv řadící páku umísťujeme do polohy D, jako na klasickém automatu, jsme překvapeni, že se vůz po uvolnění brzdového pedálu, sám nerozjíždí. Abychom tedy vůz uvedli do pohybu, jsme nuceni sešlápnout plynový pedál, a i potom jsme překvapeni, jak se vůz při rozjezdu chová.
Naše první cesta vcelku neobvykle začínala jízdou na čerpací, pardon dobíjecí stanici. Po Rudné jsme se tedy vydali na parkoviště, které je umístěno v areálu Avion parku, kde také nalezneme dobíjecí stanici společnosti ČEZ. Před touto stanicí se nacházela hned dvě parkovací místa, my jsme však zapůjčený vůz zaparkovali „na prasáka“, jelikož jsme neočekávali, že by si ve stejnou dobu přijel ke stanici nabíjet vůz i někdo jiný.
Na zapojení vozidla do stanice nebylo nic složitého, do vozu jsme umístili jednu stranu napájecího kabelu, a jeho druhou stranu jsme umístili do nabíjecí stanice. Ta je však chráněná před neoprávněnými odběrateli čipem, který funguje trochu jako kreditní karta. Pokud tento čip nevlastníte, stanice se vám „neotevře“, takže si vůz ani nedobijete. Co se týče nabíjení vozu, ze stanice je možno jej nabít za necelých šest hodin, avšak z domácí sítě 230V to trvá až dvakrát déle, a ještě k tomu si musíte dokoupit kabel, který je udáván za příplatkovou výbavu.
My jsme vůz dostali k vyzkoušení s kapacitou 80%, avšak po ujetí vzdálenosti od dealera k Avion Parku a zpět, si vůz vzal 6% z kapacity baterií. Celková kapacita baterií je přibližně 36 kWh.
MOTOR – ELEKTROMOTOR
K motoru nemáme co dodat, jak už jsme řekli, vůz je poháněn elektromotorem, takže pokud se vám na vozidle v průběhu něco zkazí, pravděpodobně budete muset najít elektrikáře vyškoleného na silnoproud, místo klasického servisního technika. Ten by si po otevření kapoty asi dříve hodil mašli, než aby se pustil do oprav vozu. Dojezd, který vůz nabízí je papírově udáván na 130 km, my jsme však zjistili, že v běžném provozu se s vozidlem dá ujet přibližně 100 kilometrů.
Maximální rychlost vozu je omezena na 80 km/h (tato rychlost nejde překročit ani při prudkém klesání), a výkon tohoto elektromotoru je 60 kilowatu, což na roztáhnutí více než třítunového vozidla bohatě stačí. V porovnání s benzínovými motory do 1,6 litrů, jsou rozdíly při rozjezdu téměř minimální. Vůz je dostatečně živý do městského provozu.
Vůz měl být vybaven adaptivními brzdovými světly, což znamená, že by měli při velmi prudkém brždění brzdová světla vozu problíkávat a při zastavení takovým způsobem, by se měli sepnout také výstražná světla. Nám se tento systém však nepovedlo v praxi vyzkoušet.
ZÁVĚREM
Jelikož „zelená“ technologie není v Evropě až tak populární, nelze zatím říci, zda se elektrovozidla v běžném provoze vyplatí. Přestože dealer vůz už dva roky testuje a má tak s vozem dostatek zkušeností, stále sbírá informace od zákazníků, kteří používají vůz v běžném provozu a jelikož je u nás v kraji pouze jediné vozidlo, tak je informací zatím méně. Na Ostravsku jsou v provozu známy pouze dva exempláře, a to námi zkoušený vůz, a vůz, který jezdí pro přepravní společnost DPD, ten se však pohybuje pouze v okolí Masarykova náměstí. My jsme však byli s vozem spokojeni, a v době, kdy ve městech platí stále přísnější emisní normy, elektromobily vítáme.
Tímto také děkujeme CENTRUM Moravia Sever, spol. s r.o., která nám vůz zapůjčila.
Více fotografií naleznete na našem facebookovém profilu.
Klady
- líbivý design Vita
- nulové emise
- tichý provoz
Zápory
- vysoké vstupní náklady
- krátký dojezd
Šéfredaktor
Počet dopravních nehod : 194x
Počet raněných : 44x
Nepřiměřená rychlost : 26x
Nedání přednosti v jízdě : 15x
Pod vlivem alkoholu : 16x
Vzniklá škoda : 13831 tis. Kč