Zima se neúprosně blíží, jste na ní připraveni ?
Pamatujte, že zimní pneumatiky jsou v zimním období povinné! Správný motorista už pomalu oprašuje své staré zimní pneumatiky, případně už zadává poptávku pro nové.
Jak je to však ve skutečnosti s povinností zimního přezutí?
§ 40a
Provoz vozidel v zimním období
(1) V období od 1. listopadu do 31. března, pokud
a) se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
b) lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, lze užít motorové vozidlo kategorie M nebo N2) k jízdě v provozu na pozemních komunikacích pouze za podmínky použití zimních pneumatik18a), a to u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností nepřevyšující 3 500 kg na všech kolech a u motorových vozidel s maximální přípustnou hmotností převyšující 3 500 kg na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly. Zimní pneumatiky podle věty prvé musí mít hloubku dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg nejméně 6 mm.
(2) Ustanovení odstavce 1 se nepoužije pro náhradní pneumatiku použitou v případě nouzového dojetí18a).
Ruku na srdce, kdo z Vás je taková rosnička, že dokáže předpovědět, že pokud ráno vyjede, tak jej v průběhu dne nezastihne nějaká ta bouře, případně prudké sněžení či námraza?
Zákonodárce nezpřísňuje podmínky jízdy v zimě jen proto, aby měla policie co pokutovat, ale hlavně z toho důvodu, že v zimním období je dopravní nehodovost velmi vysoká a jednou z nejčastějších příčin je právě jízda na letních pneu.
Nezapomeňte že ranní jinovatka je přeci jenom námraza!
Jak poznáte, že daná pneumatika je opravdu zimní?
Shánějte ty s horami a vločkou
Tuzemské zákony považují za zimní gumy ty, jež mají označení M+S. Renomovaní výrobci pneumatik však doporučují vybírat do mrazu a na sníh jen ty, které nesou emblém hory se třemi vrcholy a se sněhovou vločkou.
Písmena M+S na boku pláště coby spolehlivé označení zimní pneumatiky nestačí. Písmena M a S znamenají "mud and snow", tedy bláto a sníh, o gumy do mrazivého počasí přímo nejde. Jsou jedním z označení plášťů pro terénní vozy.
Na to, kterou pneumatiku lze iniciálami M a S označit, není předpis. Hřeší na to výrobci levných pneumatik a matou tak motoristy. Někdy se stává, že firma opatří písmeny M+S dokonce i letní pneumatiku.
Písmena M+S i ikonka hory s vločkou mohou být na pneumatikách vedle sebe. Zimní pneumatiku však spolehlivě označuje jen ten druhý symbol.Jestliže nezodpovědný řidič i přes tyto veškeré informace není ochoten připustit povinnost přezutí na zimní pneu, nechť jsou mu posledním varováním slova mluvčího Policejního prezídia PČR:
„V souvislosti se zimními pneumatikami nejsou sice plánovány žádné masivní celoplošné akce, neznamená to ale, že se řidiči nemohou s kontrolou setkat. Podstatným impulsem pro kontroly zimních pneumatik budou povětrnostní podmínky, které zvyšují riziko ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. V případě, že bude mít absence zimních pneumatik přímý vliv na vznik a průběh dopravní nehody, přihlédnou policisté při šetření nehody také k této skutečnosti. Informace o pneumatikách vozidla, které mělo účast na dopravní nehodě, bude součástí protokolu o nehodě, který je automaticky předáván České kanceláři pojistitelů.
Za porušení povinnosti použít za stanovených podmínek zimní pneumatiky mohou policisté řidiči uložit v blokovém řízení pokutu do 2000 korun. Pokud by další jízdou na nevyhovujících pneumatikách mohlo dojít k ohrožení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, jsou policisté navíc oprávnění zakázat řidiči další jízdu. Při kontrolách bude policisty zajímat nejen druh pneumatiky, ale samozřejmě také její stav.“
Minulý rok jsem se se zimou sám potýkal, na letních pneumatikách jsem vyjel, s obrovkou důvěrou našim meteorologům, že o víkendu rozhodně sněžit nebude. Jak to dopadlo ? Zde máte fotku s průběhem situace.
Autor článku
Karel Bříza
Šéfredaktor
Šéfredaktor
Další zprávy
YouTube
Dopravní statistiky
Statistiky za posledních 48 hodin
Počet dopravních nehod : 363x
Počet raněných : 100x
Nepřiměřená rychlost : 111x
Nedání přednosti v jízdě : 42x
Pod vlivem alkoholu : 19x
Vzniklá škoda : 39610 tis. Kč
Videa