AutoSite.cz
aktuality články bezpečnost elektromobilita doprava testy

Pneumatiky

.jpg

Nedávno jsem četl někde článek o tomto druhu pneumatik, a tak nějak se mi vnukla myšlenka, že by jsem mohl, něco o této problematice napsat a přiblížit tento výrobek.

Univerzální pneumatiky nebo celoroční, tak se označují pneumatiky, které můžeme používat po celý rok, to znamená, že tyto pneumatiky můžeme používat bez problému jak v zimě tak létě. Zdá se to být dobrý nápad, i cena je přijatelná v rozměru 195/60 15 je cena od 1400, což je velice lákavé, když si spočítáme, kolik bychom zaplatili za gumy na dvě sezóny (léto, zima). Ovšem já osobně bych si je na auto nedal a to z několika důvodů, které si přiblížíme v následujícím odstavci.


Celoroční

Jedním z důvodu je to, že letní směs má úplně jiné vlastnosti než zimní. Letní směs je v létě měkká a s vyšší teplotou měkne, tím máme zaručenou přilnavost k vozovce, naopak v zimě je tvrdá a její vlastnosti jsou takřka nulové. Nemluvě o tom, že nemá žádný záběr a tzv. ypsilon lamely. Letní pneumatika má za úkol čím jak nejlepší přilnavost k povrchu, čím měkčí, tím je dosaženo lepší adheze bohužel s tím je spojena menší výdrž pneumatiky. Dalším úkolem je čím jak nejlepší odvod vody ke kterému jsou určeny odvodňovací drážky, když v jedem do vody, nebo je na silnici větší vrstva, tak se nám drážka naplní a pomocí odstředivé síly, se nám odvede a tím nám část, která je na silnici zůstane „bez vody“.

 

Letní

Druhým důvodem je, to že zimní směs má jiné vlastnosti než letní. S klesající teplotou se projevují její vlastnosti, pro které byla zkonstruovaná. Při klesající teplotě guma měkne a sníh se vyklepává pomocí ypsilon lamel, čili se nám nestane, že by se nám guma obalila sněhem a začala klouzat. Problematika pneumatik pro zimní období je složitější než u letních, protože rozlišujeme směrový dezén a záběrový dezén, výrobci pneumatik se snaží tyto dva druhy spojit aby vznikla pneumatika, která nám zaručí záběr a automobil udrží na silnici, když jedeme.

 

Zimní

Proto podle mého názoru si myslím, že spojit ty vlastnosti zimních a letních pneumatik je nemožné a univerzální pneumatiky, jsou jen pro ty, kdo chtějí ušetřit a nezáleží jim na tom, jak se automobil bude na silnici chovat. A navíc jak víme letní pneumatika má vzorek minimální 1,6 mm a zimní 4 mm, patová situace nastane, když na konci léta máme dost vzorku na léto ale málo na zimu, musíme tak řešit problém.

Děkuji Vám za přečtení mého článku a příště na viděnou Juris5.

Autor článku
Jiří Dohnal
Redaktor+
Další zprávy
.jpg
Nissan hlásí propad tržeb !

Zajímavosti 4.11.19 | 20:31
.jpg
Aston Martin DB5 je k mání !

Zajímavosti 5.8.18 | 02:08
.jpg
Krádež motocyklu se mu nevyplatila !

Bezpečnost 30.7.18 | 22:41
.jpg
TATA Harrier

Novinky 30.7.18 | 18:25
.jpg
Nissan Armada - Mountain Patrol

Zajímavosti 19.4.18 | 00:38
.jpg
Block má novou hračku ze Skupiny A WRC

Zajímavosti 18.4.18 | 00:17
.jpg
Uber bez řidiče srazil ženu !

Bezpečnost 20.3.18 | 02:18
.jpg
Tesla pozastavila výrobu Modelu 3

Zelená 13.3.18 | 14:20
YouTube
Dopravní statistiky
Statistiky za posledních 48 hodin

Počet dopravních nehod : 323x
Počet raněných : 54x

Nepřiměřená rychlost : 29x
Nedání přednosti v jízdě : 43x
Pod vlivem alkoholu : 10x

Vzniklá škoda : 14054 tis. Kč

Videa
.jpg
První úmrtí v autonomním voze

Zelená 3.8.16 | 17:26
.jpg
Motosalon 2016 - Brno

Událost 5.3.16 | 16:30
.jpg
Reflexní prvky

Bezpečnost 22.2.16 | 12:11
.jpg
Upoutávka na Relax auto moto meeting

Zajímavosti 29.6.15 | 16:30
.jpg
Autosalon Škoda

Video 25.9.14 | 18:30