Jak jsme slíbili v nedávném článku, přinášíme Vám recenzi na nadupaný Jaguar F-Type. Čím začít, no když jsem vůz viděl poprvé na fotkách jako studii, vůbec se mi nelíbil. Říkal jsem si, co je to zač ? Vždyť tohle přece není Jaguar, jen nějaká napodobenina. Poté, co jsem vůz poprvé viděl tváří v tvář na autosaloně v Brně, měl jsem stále tentýž názor, jen s tou změnou, že se mi teda vůz začínal líbit. A když jsem pak navštívil Jaguar Performance Tour, kde jsem si vůz vyzkoušel, zamiloval jsem si ho.
EXTERIÉR
Stojím na place, kde stojí spousta krásných Jaguarů, a mně se naskytuje možnost vyzkoušet si jeden z nich. Vybírám si F-Type a vydávám se k němu. První, co mě na vozidle uchvátí, jsou kliky dveří. Nejsou totiž úplně klasické, jako si představíme na ostatních vozech. Pokud je totiž vůz uzamčen, kliky splývají s karoserii vozu, a po otevření se automaticky vysunou.
Fascinuje mě také zadní přítlačné křídlo, které se normálně vysunuje až při rychlosti 100 km/h. Pro upoutání pohlednu kolemjdoucích však bylo manuálně vytaženo. To však neznamená, že ho někdo z karoserie vyrval, ovládá se totiž elektronicky pomocí tlačítka. Když pak sedíte ve vozidle, ve zpětném zrcátku vidíte logo a nápis Jaguar, který na vás vykoukne právě z tohoto křídla.
INTERIÉR
Usedám do vozu, kde mě zachytí sedačky se slušným bočním vedením. Bohužel, pouze v základní verzi. Sedačky s vyšší výbavou totiž mají elektronicky řízené sedáky, které vám dodatečně upravují držení těla. Rozhlížím se, poznávám prvky klasického kabrioletu, zadní sedačky totiž absolutně chybí.
Za volantem se však cítím příjemně, nekouká tu na mě přehršel tlačítek, pouze 5palcový displej TFT a přehledné ovládání klimatizace vozu. Kouknu se níž, kde na mě kouká páka řazení a kolem pár drobných tlačítek. Blíže ke mě je přepínač, kterým si volím sportovní režim, či upravený zimní režim, který mě ve vozidle docela překvapil. Dále jsem našel několik klasických tlačítek pro ovládání sportovního vozu. Prvním byl asistent řízení, který, když jsme vypli, nastala opravdová legrace. Dalším v řadě bylo tlačítko pro režim SPORT, který jsme měli zapnutý po celou dobu jízdy. Dalším tlačítkem bylo tlačítko, které otevíralo výfukovou klapku, což způsobilo, že spaliny z motoru šli rovnou do výfuku a z něj se pak ozýval přenádherný zvuk, který hřál na srdci. Posledním tlačítkem bylo ovládání zadního přítlačného spoileru, o kterém jsme se již zmiňovali. A abych nezapoměl, samozřejmě zde bylo také ovládání střechy.
Hledali jsme nějaký kufr, ten jsme našli v zadní části, a docela nás překvapilo, že není až tak malý. Ovšem co nás překvapilo ještě více, bylo to, že jsme tam mohli najít jak baterii vozu, tak zcela atypicky také nádobku na odstřikovače. Pokud by jsme chtěli kufr 100% naložit, stálo by nás to 70 000 korun, za kterou by jsme dostali sadu kožených kufrů.
JÍZDA
Mačkám tlačítko START, které je umístěno nedaleko páky řazení. Zezadu se ozve velice hladivý zvuk motoru. Zařazuji Déčko, a pomalu se vydávám na naši cestu. Rádio ani nezapínám, je to naprostá zbytečnost, užívám si totiž pouze zvuku motoru, který příjemně bublá. Vyjíždím tedy z parkoviště golfového rezortu v Čeladné a vydávám se za město. Kliky cvakly, při rychlosti 8km/h totiž zajely zpět do karoserie. Mířím na nadjezd silnice, která nás zavede až na Staré Hamry. Šlapu na pedál, auto vyráží, zapínám režim SPORT a na řadící páce volim S - budíky zrudly. Auto rázem dostalo ještě hezčí zvuk než před chvílí. Mačkám tlačítko klapky a konečně! Ten zvuk co se trápil v motoru se nyní tlačí výfukem ven, je to paráda!
Projíždíme Ostravicí, náš vůz lehce pobublává a každý se za námi ohlíží. Kolem přehrady Šance potom popouštím uzdu své fantazii a hladce prolétám zatáčky. Nerovnosti na silnici téměř nevnímám, systém totiž pracuje 500x za sekundu a vyrovnává tak snad úplně všechny nerovnosti. Z jedné ze zatáček cítím jako by se vůz s pohonem zadní nápravy chtěl urvat, ovšem systém vozidla mu to ani za nic nedovolí, a já tak hladce vyletávám ze zatáčky. Zkušebně si střihnu pár aut, ani jsem nepostřehl, že jsem je předjel, stačilo jen položit pedál a bylo to.
Ta cesta uběhla jako nic a my přijíždíme společně se skupinou do Starých Hamrů, kde si řidiči vymění testovaný vůz za jiný. Mně však v rukách zůstává stále F-Type. Pro lepší požitek na zpáteční cestě mačkám tlačítko a otevírám střechu. To překvapení! Z palubní desky na mě vykoukly dva vzduchové výduchy. Pecka! Krásný smysl pro detail. Vyrážím tedy zpět do Čeladné, tentokrát si však cestu pouze užívám. Zapínám sekvenční převodovku a madly pod volantem určuji, který rychlostní stupeň chci mít zařazen. Na čtyřku jsem se snad ani nedostal, ten bublavý zvuk, který byl slyšet snad po celém okolí jsem si vysloveně užíval. Vybírám si tedy pouze mezi stupňi dvě a tři, motor při nich úžasně bublá a já si to užívám. V Ostravici u pily stojí na zastávce partička důchodců, div jim nevypadly zuby, když jsem zastavil před přechodem a auto pořádně protůroval.
MOTOR
Ještě aby ne, když mi pod kapotou duní pětilitrový motor V8 s kompresorem o výkonu 495 koňských sil. Zrychlení z 0 - 100 km/h hravě zvládne za 4,3 sekundy. Papírová kombinovaná spotřeba je udávána na 11,1 litrů na sto kilometrů. S mou jízdou jsem se však dostal na 14,5 litrů na sto kilometrů. Což při výkonu tohodle mazlíka není až tak moc.
Není tedy divu, že pokud chceme vůz zastavit, potřebujeme k tomu vysocevýkonnou brzdovou soustavu s průměrem kotoučových brz 380mm vpředu a 376mm vzadu. Při naší cestě byly opravdu potřeba, ještě když jedeme stylem brzda plyn. Nemůžeme být překvapeni, že se na testovaném vozidle mění gumy každý víkend.
Chtěl jsem se podívat jak motor, který takhle úžasně duní, vypadá. Otevírám kapotu, docela jsem se nachytal. Tahám za páku, kapota vyskakuje, přesovám se k přední části vozidla a přemýšlím, jak kapotu zvednu. Chvíli mi to vrtá hlavou, potom si ale uvědomuji, že se kapota otevírá proti směru jízdy. Otevírám ten skvostný jednodílní kus, který je lehký jako pírko, a je to také největší jednolitý kus na vozidle.
ZÁVĚREM
Musím říct, že ačkoliv jsem řídil sportovní vůz s výkonem téměř 500 koní, skoro jsem to nepoznal. Podvozek se choval naprosto bravůrně a proto byla jízda naprosto úžasná a bezproblémová. Dokonce Vás po takové jízdě ani nic nebolí, pouze vám koluje adrenalin v žilách. Vjíždím zpět do Čeladné a vypínám klapku. Ten úžasný zvuk, co jsem slyšel doteď, utichá, přecejenom nebudeme rušit golfisty při hře. Vracím auto zpět na parkoviště, ale skoro jej nemůžu opustit. Nakonec jsem však byl přesvědčen, že musím, ale i pak jsem se z auta skoro nemohl vysoukat. Sedadlo je téměř na podlaze zato práh dvěří je docela vysoko, vystupování mi tedy činilo drobný problém. Rozloučil jsem se tedy a pomalu opustil plácek, kde bylo auto zaparkováno.
Klady
- dynamický podvozek
- audiosoustava Medidian o výkonu 770W, 14 reproduktorů
- inteligentní systém stop/start
Zápory
- navigace pouze v angličtině a němčině
Přidat komentář
Poslední komentáře