AutoSite.cz
aktuality články bezpečnost elektromobilita doprava testy

Pneumatiky

87805b96085e6d3d833fe7e2396267a3.jpg

Nedávno jsem četl někde článek o tomto druhu pneumatik, a tak nějak se mi vnukla myšlenka, že by jsem mohl, něco o této problematice napsat a přiblížit tento výrobek.

Univerzální pneumatiky nebo celoroční, tak se označují pneumatiky, které můžeme používat po celý rok, to znamená, že tyto pneumatiky můžeme používat bez problému jak v zimě tak létě. Zdá se to být dobrý nápad, i cena je přijatelná v rozměru 195/60 15 je cena od 1400, což je velice lákavé, když si spočítáme, kolik bychom zaplatili za gumy na dvě sezóny (léto, zima). Ovšem já osobně bych si je na auto nedal a to z několika důvodů, které si přiblížíme v následujícím odstavci.


Celoroční

Jedním z důvodu je to, že letní směs má úplně jiné vlastnosti než zimní. Letní směs je v létě měkká a s vyšší teplotou měkne, tím máme zaručenou přilnavost k vozovce, naopak v zimě je tvrdá a její vlastnosti jsou takřka nulové. Nemluvě o tom, že nemá žádný záběr a tzv. ypsilon lamely. Letní pneumatika má za úkol čím jak nejlepší přilnavost k povrchu, čím měkčí, tím je dosaženo lepší adheze bohužel s tím je spojena menší výdrž pneumatiky. Dalším úkolem je čím jak nejlepší odvod vody ke kterému jsou určeny odvodňovací drážky, když v jedem do vody, nebo je na silnici větší vrstva, tak se nám drážka naplní a pomocí odstředivé síly, se nám odvede a tím nám část, která je na silnici zůstane „bez vody“.

 

Letní

Druhým důvodem je, to že zimní směs má jiné vlastnosti než letní. S klesající teplotou se projevují její vlastnosti, pro které byla zkonstruovaná. Při klesající teplotě guma měkne a sníh se vyklepává pomocí ypsilon lamel, čili se nám nestane, že by se nám guma obalila sněhem a začala klouzat. Problematika pneumatik pro zimní období je složitější než u letních, protože rozlišujeme směrový dezén a záběrový dezén, výrobci pneumatik se snaží tyto dva druhy spojit aby vznikla pneumatika, která nám zaručí záběr a automobil udrží na silnici, když jedeme.

 

Zimní

Proto podle mého názoru si myslím, že spojit ty vlastnosti zimních a letních pneumatik je nemožné a univerzální pneumatiky, jsou jen pro ty, kdo chtějí ušetřit a nezáleží jim na tom, jak se automobil bude na silnici chovat. A navíc jak víme letní pneumatika má vzorek minimální 1,6 mm a zimní 4 mm, patová situace nastane, když na konci léta máme dost vzorku na léto ale málo na zimu, musíme tak řešit problém.

Děkuji Vám za přečtení mého článku a příště na viděnou Juris5.

Autor článku
Jiří Dohnal
Redaktor+
Další zprávy
6895672ae659dc865b91ee5ede228c65.jpg
Nissan hlásí propad tržeb !

Zajímavosti 4.11.19 | 20:31
c0b8fb16b30554aaa33b3a79c229ba81.jpg
Aston Martin DB5 je k mání !

Zajímavosti 5.8.18 | 02:08
d0bf05486d670ed9a88fafbb1d93b608.jpg
Krádež motocyklu se mu nevyplatila !

Bezpečnost 30.7.18 | 22:41
88d091d2681717f91cd8587c3e15fba8.jpg
TATA Harrier

Novinky 30.7.18 | 18:25
e732b32b507a693d3678fa6c3f242f9b.jpg
Nissan Armada - Mountain Patrol

Zajímavosti 19.4.18 | 00:38
41893a432c59a311e896987009bcfae7.jpg
Block má novou hračku ze Skupiny A WRC

Zajímavosti 18.4.18 | 00:17
136d733f6d12dfa547100820baf2aea9.jpg
Uber bez řidiče srazil ženu !

Bezpečnost 20.3.18 | 02:18
7cd50a7f505fc5a3a62d315fd2854149.jpg
Tesla pozastavila výrobu Modelu 3

Zelená 13.3.18 | 14:20
YouTube
Dopravní statistiky
Statistiky za posledních 48 hodin

Počet dopravních nehod : 240x
Počet raněných : 52x

Nepřiměřená rychlost : 24x
Nedání přednosti v jízdě : 21x
Pod vlivem alkoholu : 9x

Vzniklá škoda : 21734 tis. Kč

Videa
aa3ff9a30a45dbea9b6cc539da568d1a.jpg
První úmrtí v autonomním voze

Zelená 3.8.16 | 17:26
7ec25635f3d53fd6bf410d3bba4b125a.jpg
Motosalon 2016 - Brno

Událost 5.3.16 | 16:30
25b3d51f65be29215c4c4e50bfb906d0.jpg
Reflexní prvky

Bezpečnost 22.2.16 | 12:11
aa9f923f53639a0f60baf369f59c23bc.jpg
Upoutávka na Relax auto moto meeting

Zajímavosti 29.6.15 | 16:30
66801613feea93d8dfe873b8408e3926.jpg
Autosalon Škoda

Video 25.9.14 | 18:30
Build version 22.0627 - PHP version 8.0.27